de Vlad Mixich HotNews.ro
Un preot. Asta doream: un preot ortodox care sa vorbeasca despre
compasiune cu cititorii HotNews. Saptamana in care murisera inghetati
zeci de oameni trecuse, sate intregi erau sub zapezi, iar pe Facebook
bantuia obsesiv o intrebare: “De ce nu s-au deschis bisericile ca sa nu
mai inghete oamenii strazii la -20 de grade?”
Un
preot ortodox, venit din mijlocul parohiei sale, ar fi fost cel mai
potrivit sa vorbeasca despre solidaritate. Despre mila crestina. Dar mai
lesne este a trece camila prin urechile acului, decat a aduce un preot
intr-o emisiune.
Intai am telefonat unui preot pe
care il urmaresc de ceva vreme. Tanar, inteligent, cu stiinta vorbirii
in public. A acceptat. Era firesc. Dar, dupa 3 minute, a revenit cu un
telefon: “Iarta-ma, dar acum mi-am amintit. Trebuie mai intai sa cer
binecuvantarea. Vorbim maine dimineata.” O exigenta specifica relatiei
duhovnicesti, mi-am spus. Dar dimineata am primit urmatorul raspuns,
rostit in barba, cu un iz de stanjeneala: “Imi pare rau, dar nu pot
veni. Nu am primit binecuvantarea. E data o circulara ca nu putem iesi
in media fara aprobare de sus.”
Aproape de oameni. Servitorul servitorilor lui Dumnezeu. Cald. Deschis dialogului. Este imaginea ideala a unui preot.
Defensiv.
Banuitor. Speriat. Avand nevoie de aprobare de sus. Este imaginea
realista a functionarului unei institutii inalt birocratizate.
“APROAPE CA LA ARMATA”
Nu
am renuntat. Am cautat numerele de telefon a sase preoti din Bucuresti,
toti parohi, si le-am facut aceeasi invitatie. Unul dintre ei mi-a spus
ca “v-as ajuta cu draga inima, dar e nevoie de aprobare de la
Patriarhie. Sunati la biroul lor de presa.” Alt preot, un profesor
universitar domol la vorba, m-a rugat sa nu ma supar caci „imi place,
nu-mi place, nu am voie sa ies fara aprobare”. Si cat de ciudata era
alaturarea cuvintelor „binecuvantare”, „circulara”, „aprobare de sus”.
„Sus? Cat de sus?”, imi venea sa intreb.
De cealalta parte a
transeelor, caci devenise limpede ca ma aflam in fata unui „conflict
rece”, producatorii televiziunilor nationale de stiri ridicau
descurajati din umeri. Un producator de la stirile TVR mi-a spus ca nu a
reusit inca sa aduca invitat un preot ortodox: „Eu aflu subiectul cu 24
de ore inainte, dar dureaza cateva zile pana se primeste aprobarea. E
un proces prea dificil”. „Exista doi preoti pe care-i trimit intotdeauna
si, daca invitam pe altcineva, acesta trebuie sa ceara aprobare de la
superior”, spune Bianca Oanea, producator la Realitatea TV si Romania
TV. „Ei au o linie mai cazona, e aproape ca la Armata. Si atunci cand
sunt subiecte mai delicate pentru ei, nu trimit pe nimeni.” De altfel,
singurul preot invitat si prezent in studioul uneia dintre televiziunile
de stiri importante (incluzand TVR) in perioada gerului si a caderilor
de zapada, a fost parintele Ioan Popescu, invitat la TVR2 in calitatea
sa de duhovnic al actritei Anca Sigartau, personajul principal al
emisiunii.
Acel „aproape ca la Armata” deschide o noua perceptie
asupra binecunoscutei statistici care spune ca romanii investesc cea
mai multa incredere in Biserica si Armata. Asemanarea nu se opreste la
aceasta incredere, ci si la o ierarhizare rigida si un control puternic
asupra imaginii institutionale reflectate in spatiul public. Teologul
Radu Preda spunea intr-o conferinta, la mijlocul anilor 2000, ca „autoritatile bisericesti ortodoxe nu au incredere in legitimitatea demersurilor jurnalistice ale laicilor fara studii de teologie”*.
Dinamica
fenomenului este si ea specifica interactiunii dintre doua institutii
cu obiective antagonice: presa pentru care transparenta este dezideratul
suprem si Biserica care vede aceasta transparenta ca pe o amenintare la
adresa propriei identitati. Sociologul Mirel Banica explica: „Biserica
este obsedata sa nu greseasca si are o anumita frica de a nu gresi. Si e
ca atunci cand mergi pe gheata si ti-e frica sa nu aluneci. Si atunci
aluneci. Avand aceasta obsesie a bunei comunicari, cred ca Biserica are
tendinta de a se inchide in sine. Pentru ca [ei] spun ca oricum
mass-media sunt dusmanii ortodoxiei. Si cand se aplica aceasta sintaxa,
nu mai merge nimic.”
Aceasta lipsa de incredere este veche: in
1997, episcopul Dunarii de Jos organiza un mars in timpul caruia 300 de
preoti au manifestat impotriva atacarii Bisericii de catre presa laica.
„Daca luam o colectie de ziare si televiziuni nu stiu cate stiri
pozitive sunt despre Biserica. Si asta a dat nastere unui mecanism de auto-aparare din partea Bisericii”,
spune Mirel Banica. „Biserica este de 2000 de ani o structura inchisa.
Si structurile inchise comunica greu. Incearca sa vorbesti cu un
jandarm. Te va trimite la ofiterul de presa.”
„DACA SUNATI LA PATRIARHIE NU DATI NUMELE MEU, CA-MI FACETI RAU”
Acolo
unde m-au trimis si preotii parohi bucuresteni. Telefonul parintelui
Constantin Stoica, purtatorul de cuvant al Patriarhiei Romane, a fost
inchis pe aproape intreg parcursul unei zile de joi, cea in care
incercam sa invit un preot sa vorbeasca despre solidaritatea crestina si
care a coincis (din nefericire) cu zilele Sfantului Sinod al BOR. In
sala sinodului este interzisa folosirea telefoanelor mobile, acesta
fiind motivul pentru care telefonul purtatorului de cuvant al
Patriarhiei era inchis.
Am reusit sa-l contactez abia a doua zi,
dupa ce am discutat cu un alt preot din cadrul biroului de presa.
Imediat, parintele Stoica m-a sunat: „Nu este vorba despre o restrangere
a dreptului preotului de a vorbi in media, ci de o randuiala. Biserica
doreste ca mesajul ei sa fie transmis corect in spatiul public. Nu toti preotii stiu care sunt ultimele hotarari ale Sfantului Sinod sau care este pozitia Bisericii
intr-o tema sau alta aflata in dezbatere publica. Daca un preot nu
cunoaste care este pozitia Bisericii intr-o problema mai delicata, cum
au fost cazurile de suicid ale unor personalitati publice, si vine in
emisiune exprimandu-si un punct de vedere personal putin diferit fata de
cel oficial al Bisericii, apar niste probleme. La acest gen de emisiuni
sunt delegati cei care sunt pregatiti.”
Insa unul dintre preotii
bucuresteni cu care am discutat despre aceste delegari m-a rugat
vehement: „Daca sunati la Patriarhie sa nu dati numele meu ca imi faceti
mai mult rau. Imi faceti rau caci vor zice ca m-am inteles eu cu
dumneavoastra. Sa nu ma propuneti pe mine, va rog mult. Ei oricum ii
trimit doar pe ai lor, pe cei din cercul lor. Si n-am cum sa vin la
dumneavoastra ca nici noi nu suntem de capul nostru, trebuie sa facem
ascultare. Un preot obisnuit nu va accepta niciodata o astfel de
invitatie ca noua, preotilor obisnuiti, nu ni se da voie sa iesim.”
Cum
a apreciat parintele Stoica declaratia fratelui sau intru har preotesc?
„Eu intuiesc despre cine este vorba. E un preot care doreste sa fie mai
prezent pe ecranele televizoarelor, decat sa-si faca misiunea de preot.
Principala menire a preotului este pastoratia.” Despre celalalt coleg
preot, care nu a primit binecuvantarea, parintele Stoica spune ca „Ma
indoiesc ca nu a primit binecuvantarea. In orice tara civilizata,
institutiile media fac solicitarile catre birourile de presa ale
institutiilor publice. Nu se fac direct catre preoti. Biserica este o
institutie publica de drept privat.” E ciudat sa auzi un preot punand la
indoiala vorbele unui alt preot.
„BISERICA ARE O ATITUDINE PRUDENTA FATA DE REALITATEA TV SI REZERVE FATA DE ANTENA 3”
Actiunile caritabile ale Bisericii Ortodoxe Romane in perioada gerului si in satele ingropate in zapada au existat. Numeroase si consistente.
De altfel, ele sunt o parte fireasca a unuia dintre rolurile sociale
importante ale bisericii in modernitate: pentru sinistratii anului 2011,
Biserica Ortodoxa Romana a strans 12 milioane de euro.
Daca e mult sau putin nu stiu, important e ca aceste gesturi exista.
Insa de cele mai multe ori ele nu sunt relatate de catre televiziunile
sau ziarele importante. Si astfel, ele exista doar pentru comunitatile
ajutate. Puterea modelului, a pildei, se risipeste.
„Cand faci
milostenie sa nu stie stanga ta, ce face dreapta ta”, scrie in Noul
Testament. Dar toate aceste fapte de milostenie sunt repetat anuntate pe
agentia de presa a Patriarhiei
si la postul ei de televiziune, Trinitas. Paradoxul este deplin.
Absentă din media centrala, dar prezentă intens in cea pe care o poate
controla, inaltii prelati ortodocsi nu par a se smeri, ci mai degraba a
se teme.
Una dintre prioritatile enuntate de Patriarhul Daniel in discursul sau
inaugural a fost „intensificarea misiunii spirituale a Bisericii in
societate, dincolo de zidurile lacaselor de cult.” Laudabila ca
intentie, dar chestionabila prin autenticitatea comunicarii, aceasta intensificare urma sa se desfasoare prin intermediul “a doua
retele bisericesti ortodoxe”. Din 2007 a inceput sa emita Trinitas TV,
ziarul Lumina si agentia Basilica intarind trustul de presa al
Patriarhiei Romane. Toate functioneaza prin donatiile si abonamentele
obligatorii ale parohiilor, dar nu sunt altceva decat “purtatoare ale
unui discurs oficial si oficios”, cum scrie cercetatoarea Iuliana
Conovici. “Autoritatile bisericesti apar inca drept prea putin dispuse sa se resemneze cu ideea ca nu pot controla informatia religioasa
transmisa marelui public; neincurajand cel mai adesea pluralitatea
opiniilor din interiorul Bisericii, aceasta risca sa favorizeze atat
radicalizarea vocilor din interiorul sau, cat si aprofundarea
tensiunilor dintre vocea oficiala a Bisericii si ceilalti actori din
spatiul public (jurnalisti, intelectuali, militanti ONG).”*
In
urma cu zece ani, teologul Radu Preda sustinea ca ”gandirea ierarhica nu
doreste sa lase libertate propriilor sale publicatii si le
discrediteaza pe cele existente in afara sferei directe de influenta”*.
Astazi, purtatorul de cuvant al Patriarhiei, parintele Stoica, spune ca
„Biserica are o atitudine prudenta fata de Realitatea TV, un post de
televiziune care s-a comportat nedrept cu Biserica. De cele mai multe
ori a manipulat intr-un sens josnic, prezentand punctul de vedere al
Bisericii in proportie de mai putin de jumatate. Avem anumite rezerve si
fata de Antena 3. Avem aceasta libertate de a ne lua masuri de
precautie. Nu este firesc ca noi, cei care suntem ofiteri de presa, sa
imploram televiziunile sa respecte deontologia profesionala. Daca nu ne
respectam reciproc, apar probleme.”
ADMINISTRATORII CU INIMA MARE
Aceste
probleme exista de mult si persista. Spatiul mediatic laic trece
printr-o profunda criza de moralitate. Zona mediatica ortodoxa oficiala
sufera de inautenticitate ajungand doar la un public „captiv”*, nu si la
cel care ar avea mai mare nevoie de pastoratie. „Si Biserica are nevoie de media si media are nevoie de Biserica”,
cum mi-a spus parintele Stoica. Dar prezenta corect dozata in
studiourile de televiziune a unor clerici inteligenti (de care Biserica
Ortodoxa nu duce lipsa) va fi benefica in primul rand oamenilor, cei in
slujba carora clameaza ca se afla ambele institutii: si cea laica si cea
religioasa. E adevarat ca e nevoie de mai mult profesionalism in
platourile televiziunilor. Dar si de mult mai mult curaj din partea
acelor inalti ierarhi ortodocsi aflati in sferele de sus, acolo de unde
vin toate aprobarile lumesti. Caci Cuvantul lui Dumnezeu trebuie sa fie
nu doar citit, dar si vestit.
Excelenta observatie a
sociologului Mirel Banica nu este insa prea incurajatoare: „Pentru
romani, preotul nu este un expert in probleme de societate sau in
problematica cuplului. Pentru romani, el este doar un administrator de
sacramente: trebuie sa cante bine, sa slujeasca bine si sa aiba inima
mare.” Insa Romania nu duce defel lipsa de administratori, fie ei si cu
inima mare.
sursa: hotnew
http://www.hotnews.ro/stiri-esential-11557915-biserica-ortodoxa-romana-muta.htm
Muta este de cand a venit Daniel la putere. A subordonat biserica! Si atunci intrebare retorica: pe vremea lui Teoctist, atunci cand preotii mai vorbeau in media fara binecuvantare era asa haos? Si acum nu ar mai fi?
ReplyDeleteProbabil ca la Patriarhie nu se intelege ca daca un preot vorbeste si nu este pe linia Bisericii, el oricum este exclus in secunda II. Atentionat cel putin in a se lasa de televiziuni. Forta domninanta din Patriarhie asupra tuturor preotilor nu va duce la nimic bun! Si daca aceste presiuni ar ramane doar pe taramul declaratiilor preotilor in media ar fi foarte bine. Din pacate episcopul este un feudal care ofera unui preot o feuda in schimbul unei sume de bani si o cotizare pe masura feudei. Daniel in loc sa modernizeze sistemul, il medievalizeaza prin prima si ultima porunca: ascultarea!
Puroaiele aste spun ca sunt Biserica.....ca obositul asta de Paisie. Daca un preot spune ceva putin diferit si ,,Biserica,, are OFICIAL alta parere(dupa o sedinta), gata. E clar pana acum...,,Biserica,, e un club de barbosi cu engolpion. Ce mai aruncati atunci cu rahat in masoni? Macar aia nu cersesc ca voi, excitatilor...
ReplyDelete