TEXT-EVENIMENT. “Conflictul ortodoxo-ortodox din Transilvania”, un articol în care teologul Radu Preda comentează ruperea Mitropoliei Clujului
sursa:http://graiulortodox.wordpress.com/2012/02/20/text-eveniment-conflictul-ortodoxo-ortodox-din-transilvania-un-articol-in-care-teologul-radu-preda-comenteaza-ruperea-mitropoliei-clujului/
de Radu Preda
Recenta
decizie a Sinodului Bisericii noastre stârneşte uimire şi, la nu puţini,
indignare. Înainte de Sinod, am scris și vorbit pe tema “rearondării”
celor două Mitropolii din Transilvania. Nu doresc să reiau cele deja
afirmate. Cu toate acestea, cred că ar trebui lămurite, la capătul unor
săptămâni agitate, două aspecte intens vehiculate. Primul: hotărârea din
2012 este o corectare a “nedreptăţii” din 2005. Al doilea: laicatul are
o atât de mare importanţă, încât Sinodul s-a văzut nevoit să ia act de
decizia acestuia, exprimată în Adunările Eparhiale. Sigur, dincolo de
aceste aspecte, ar fi cazul să ne întrebăm ce lecţii se pot învăţa din
recentele dispute bisericeşti care au avut și un puternic ecou social.
Receptarea deciziilor sinodale
Înainte de a
intra în miezul celor două teme, e nevoie de o scurtă precizare legată
de modul cum ar trebui să înţelegem şi astfel să receptăm, în general,
deciziile sinodale. Ei bine, în comunicatul de presă al Patriarhiei publicat
la începutul lui februarie a.c. ca urmare a dezbaterii din presa locală
clujeană, dar nu numai, se menţionează textual că decizia Sinodului din
noiembrie 2005 de a reorganiza jurisdicţia teritorială din Transilvania
a fost “luată în grabă”. Afirmaţia aceasta este de două ori importantă.
Pe de o parte, ea indică involuntar diferenţa de calitate umană şi
morală dintre decizia “grăbită” din 2005, dictată de ritmul
evenimentelor, şi cea evident premeditată din 2012, beneficiarii ei
antepronunţându-se, fapt care a făcut din decizia ulterioară a
Sinodului, de acum câteva zile, o surpriză aşteptată. Pe de altă parte,
afirmaţia ne arată că, la rigoare, Sinodul poate lua decizii dacă nu
greşite, oricum incomplete sau cel puţin discutabile. Că episcopatul ca
atare nu este infailibil, acest lucru îl afirmă ecleziologia și
dogmatica Ortodoxiei deja de secole, contrazicând astfel mentalităţile
şi practicile curente. Problema în cazul nostru rezidă în absenţa unor
criterii clare în funcţie de care o decizie, precum cea din 2005, poate
fi catalogată drept “grăbită”, iar cea din 2012 drept corectă. Pe baza
căror principii putem distinge? Sau totul se reduce la cei care decid,
azi într-un fel şi mâine în cu totul altul? Este o chestiune de
fundamente sau una de persoane? În lipsa unor răspunsuri clare, iată că
deciziile sinodale, cu voie de la Patriarhie, sunt lansate dezbaterii
publice, un câştig indirect, dar nu mai puţin preţios, al ultimelor
zile. Coresponsabilitatea bisericească la care îndemna comunicatul
Patriarhiei din 1 februarie poate fi, într-adevăr, exercitată în vederea
identificării celor mai bune soluţii pentru comunitatea noastră de
credinţă.
Procedură şi matematică
Acum,
revenind la afirmaţia recurentă că hotărârea din 2012 este o corectare a
“nedreptăţii” din 2005, repet totuşi ceea ce am mai spus: înfiinţarea
Mitropoliei Clujului s-a făcut pe fundalul neclarităţilor încă prezente
din Statutul BOR, unde problematica sinodalităţii mitropolitane, ca
exerciţiu al comuniunii la nivel local, nu este corelată cu aspectul
reprezentativităţii în cazul alegerii mitropoliţilor, care nu sunt doar
eparhioţi, ci prezidează şi un sinod. Cât mai simplu spus, ceea ce s-a
petrecut în noiembrie 2005 a fost o criză tipică de sistem datorată
alienării conştiinţei canonice în Ortodoxiile naţionale moderne.
Desigur, etapele înfiinţării de noi eparhii sau mitropolii nu au fost
urmate în 2005 cu stricteţe, dar au fost completate ulterior. Concret,
chiar dacă s-a pornit de sus în jos, cum am atenţionat în epocă, au avut
loc apoi şedintele anuale ale Adunărilor Eparhiale care s-au pronunţat,
acoperind astfel golul dintre decizia Sinodului şi cea a Adunării
Naţionale Bisericeşti, competentă atunci în materie. Repet şi faptul că,
în Sinodul din 4 noiembrie 2005, a votat pentru noua Mitropolie de la
Cluj inclusiv mitropolitul ales al Sibiului. “Grăbit”, întreg Sinodul a
votat pentru, doar două voturi fiind împotrivă. Măcar şi diferenţa
evidentă a raportului de voturi dintre decizia din 2005 şi cea din 2012
exprimă adevărata voinţă a Sinodului. Şi pentru că tot suntem la
capitolul de matematică sinodală, decizia din 17 februarie 2012 a fost
luată de 41 de votanţi, 6 fiind împotrivă, 8 abţinându-se şi 27 fiind
pentru. Cum art. 14, litera k a Statutului BOR (modificat la început de
2011) prevede, la atribuţiile Sinodului, că acesta “aprobă, cu o
majoritate de două treimi din numărul membrilor prezenți, înființarea,
desființarea, modificarea teritorială și schimbarea titulaturii
mitropoliilor, arhiepiscopiilor și episcopiilor din cadrul Patriarhiei
Române”, rezultă că recenta decizie este statutară la limită. În
funcţie de regula de calcul folosită, ea poate fi chiar contestată.
Rezultatul strâns, pe muchie, este uimitor pentru un demers care s-a
vrut corectiv în raport cu o decizie anterioară considerată de unii
eronată. Cu alte cuvinte, reparând o “nedreptate”, Sinodul riscă să
comită o ilegalitate.
Tot în logica abuzului terminologic trebuie considerată şi referința repetată, inclusiv în comunicatul din 1 februarie 2012, la “hotărârea
comună a Sinoadelor mitropolitane ale Mitropoliei Ardealului şi
Mitropoliei Clujului, Albei, Crişanei și Maramureşului, reunite în
şedinţă comună de lucru la mănăstirea Sâmbăta de Sus, judeţul Braşov,
din 16 decembrie 2011.” Or, în vreme ce fiecare Sinod mitropolitan
în parte şi Adunările Eparhiale sunt organisme statutare, şedinţele
reunite ale unor Sinoade mitropolitane nu au acest statut şi ca atare nu
pot hotărî nimic. Chiar dacă nu sunt lipsite de utilitate, dimpotrivă,
reuniunile de acest fel au un caracter pur informal, pentru a folosi un
cuvânt intrat recent în vocabularul românesc. Fără a dori să găsim cu
orice preţ nod în papură şi pete în soare, cert este că în toată
polemica aceasta ortodoxo-ortodoxă, pe cât de inutilă, pe atât de
tristă, abuzul a fost comis constant, motiv să ne întrebăm iarăşi, deloc
retoric, dacă principiile sunt slabe, sau cei chemaţi să le
interpreteze şi să le aplice. Din orice unghi am privi, calitatea umană a
celor implicaţi este decisivă.
Pentru a nu
lungi lista aspectelor procedurale discutabile, să menţionăm şi lipsa de
ecou în Sinodul mare a poziţiei Sinodului mitropolitan clujean din 7
februarie 2012. Aducând argumentele bunului simţ, Sinodul local s-a
exprimat pentru întregirea teritorială a Mitropoliei de la Sibiu prin
trecerea eparhiei de Alba, dar a contestat desprinderea Bihorului. Atât
comunicatul de presă, cât şi procesul verbal al Sinodului mitropolitan
trec în revistă principiile canonice, pastorale şi sociale care
contrazic dorinţa total inexplicabilă ca în numele echilibrării să se
producă un dezechilibru şi mai mare. Procedural, nu doar că ierarhii
sufragrani de Alba și Oradea au absentat de la Sinodul mitropolitan, dar
nu au înaintat Clujului nici măcar hotărârile Adunărilor Eparhiale. Am
asistat la o sfidare personală şi instituţională a autorităţii
mitropolitane, simetrică, ar spune unii, cu situația în care s-a aflat
mitropolitul ales al Sibiului în 2005. Dacă aceasta este starea de
spirit în 2012, atunci nu mai există niciun dubiu asupra dorinţei de
răzbunare, străină de duhul bisericesc, a iniţiatorilor şi
susţinătorilor “rearondării”. În fine, punerea în Sinodul de la
București a cererii de trecere a Devei şi de revenire a Albei şi Oradiei
la Sibiu a avut o sintaxă deficitară, la pachet, fără minimele
distincţii de ordin geografic şi pastoral.
Ce vor, de fapt, laicii?
Actorii
involuntari ai recentei theodrame au fost laicii. În numele lor se pare
că s-a făcut totul. Un studiu sociologic a arătat însă o altă imagine şi
a devoalat o înţelegere radical diferită a vieţii bisericești. Sigur,
nu trebuie să ne conducem în Biserică după sondaje, dar măcar să ţinem
cont de tendinţele pe care acestea le scot în evidenţă. În cazul de
faţă, pentru prima dată în România post-comunistă, o decizie sinodală a
fost precedată de un astfel de studiu sociologic, realizat de IRES, care
indica refuzul covârşitor al credincioşilor de a se lăsa antrenaţi
într-un război la nivelul ierarhiei ecleziale. În ceea ce îi priveşte pe
laicii din Adunările Eparhiale, venerabilul vlădică al Maramureșului,
Justinian, a precizat foarte clar că, în fond, contează voinţa
episcopului. Aceasta este decisivă. Altminteri spus, episcopii nu se pot
ascunde în spatele Adunărilor Eparhiale, invocând “poporul” precum
invocă opoziţia politică pe demonstranții din stradă. Mai mult, potrivit
actualului Statut al BOR, în repetate rânduri modificat, laicilor le
este rezervat un rol pur decorativ. Într-un astfel de context, a-i pune
în faţă pe credincioşi este nu doar un abuz semantic, dar şi o
paradoxală dovadă de slăbiciune. Nu poţi conduce autoritar şi să te
declari democrat. Un asemenea joc de imagine nu are cum să ţină. Mai
ales că, în cazul ecumenismului confuz al ierarhilor de la Timişoara şi
Oradea, de pildă, din urmă cu doar câţiva ani, vocea aceluiaşi laicat a
fost ignorată suveran.
Cum se
întâmplă în momente de criză, tema laicatului a fost indirect adusă în
actualitate şi merită să o fructificăm pe măsura importanţei pe care o
are. Or, dacă tot este vorba despre ortodocşii ardeleni şi de tradițiile
lor, a invoca moştenirea şaguniană şi a trata laicatul cu dezinteres
este cea mai flagrantă formă de a contorsiona istoria. La fel, cât de
sincer poate fi cultul pentru Şaguna dacă artizanii “rearondării”
transilvane sunt şi cei care par să fi abandonat lupta pentru
recuperarea patrimoniului Fundaţiei lui Gojdu, prietenul marelui ierarh?
Dacă tot sunt interesaţi să asculte laicatul, ar trebui să răspundă la
această întrebare: de ce Biserica nu a dat în judecată, după 1989,
statul român şi cel maghiar pentru maniera în care au lăsat să se piardă
milioane de euro care ar fi putut ajuta decisiv la formarea în
post-comunism a unei elite româneşti capabile să ofere acestei ţări o
şansă reală, alta decât cea otrăvită a copiilor de securişti ajunşi
astăzi miniştri? Ce au făcut Mitropolia de la Sibiu sau Episcopia de la
Gyula pentru salvarea moştenirii Şaguna-Gojdu? Iată o temă bună, pentru
început, în dialogul dintre ierarhie şi laicat.
De ce, totuşi, o Mitropolie la Cluj?
Faptul că
Mitropolia Clujului nu este rezultatul exclusiv al ambiţiei fondatorului
ei îl arată ataşamentul spontan al clujenilor, indiferent de vârstă sau
treaptă socială. Dacă ar fi fost o simplă construcţie orgolioasă, o
proiecţie geografică a unei peisaj sufletesc denivelat sau doar un
exerciţiu de putere, atentatul la centrul mitropolitan clujean nu ar fi
stârnit atâtea reacţii. Or, comune acestora le este lipsa oricărui
sentiment de dispreţ faţă de Sibiu. Importanţa Clujului este resimţită
ca aparţinându-i, ca fiindu-i proprie, iar nu luată altcuiva. Ridicarea
metropolei din inima Transilvaniei în rang bisericesc semnifică în
ultimă instanţă împlinirea unui parcurs istoric de luare în posesie a
unui teritoriu în care românii erau toleraţi până acum aproape un secol
doar la periferie. Nu trebuie să apelăm la retorica naţionalistă, atât
de păguboasă tocmai la Cluj, imediat după 1989, pentru a înţelege că
recunoaşterea bisericească a unei realităţi mult mai complexe face parte
din ceea ce, folosind cuvinte aparent mari, reprezintă proiectul
naţional al României moderne. Orbirea decidenţilor ecleziali de acum,
exprimată în recentele decizii, este cu atât mai dureroasă cu cât
Biserica noastră, autonomă şi autocefală, a fost motorul emancipării
naţionale, inclusiv prin cultivarea sistemului mitropolitan care a
permis menţinerea unităţii de credinţă în ciuda dezbinării politice.
Ignorarea sistematică a faptului că, prin două Mitropolii, prezenţa
românilor şi a ortodocşilor în Transilvania se exprimă mai puternic duce
în cele din urmă la o absurdă şi blasfemiatoare “concurență” între
moştenirea lui Ştefan cel Mare, ctitorul episcopiei din Feleac,
precursoarea directă a celei din Cluj, şi moştenirea lui Andrei Şaguna,
ambii canonizaţi de Biserica noastră.
În loc de concluzii: etica sinodală
Ceea ce a
scos cel mai bine în evidenţă recentul conflict ortodoxo-ortodox este
deficitul etic al unora dintre membrii Sinodului BOR. Abandonând
schimbul de idei şi opinii, nedorind să facă opoziţie preşedintelui
Sinodului, singurul abilitat să aibă o părere, unii membri sinodali au
transformat consensualitatea în complicitate. Riscul este însă şi mai
mare. Din exterior văzând comportamentul sinodal, transformarea
ierarhiei în oligarhie este cel mai nociv lucru care se poate produce.
Aşa cum în partidele politice, viciate de corupţie şi amatorism, singura
“virtute” este loialitatea tribală (“Cum doriți, șefu’!”), la
fel, păstrând proporţiile şi mai ales diferenţele stilistice, par să se
petreacă lucrurile şi în Sinod. Invazia duhului politicianist este, în
esenţă, marea ispită căreia trebuie să îi reziste ierarhii noştri. În
ciuda comodităţii pe care o asigură folosirea clişeelor, fronturile din
ierarhia Bisericii noastre nu sunt nici pe departe între “ecumenişti” și
“tradiționalişti”. După ultimele evenimente, este cert că lupta se dă,
de fapt, între bun simţ şi mitocănie, între cei cu frică de Dumnezeu şi
cei “neînfricați”. Trebuie, în faţa acestui tablou, să ne smintim sau să
ne pierdem credinţa? Nicidecum. Slăbiciunile slujitorilor Bisericii
sunt cea mai mare dovadă că adevăratul cap al ei rămâne Hristos.
Amin!
Unde e Viorel sa spuna ca la Timisoara capul Bisericii e Paisie?! Imi era dor!
ReplyDeleteP.S. Felicitari Radu, ai dat cu "oligarhia" de pamant. Oligarhul Paisie...