Iubitului cler,
cinului monahal şi binecredincioşilor creştini şi creştine har, milă şi
pace de la Dumnezeu Tatăl şi de la Domnul nostru Iisus Hristos !
Cinstiţi credincioşi şi credincioase, „Hristos a înviat din morţi cu moartea pe moarte călcând …”
Sărbătoarea
Învierii Mântuitorului nostru a fost cu multă înţelepciune rânduită de
Sfânta noastră Biserică în acest anotimp, al primăverii, reprezentând nu
numai învierea noastră ca fii ai Dumnezeului Celui viu, ci şi a naturii
înconjurătoare, care îşi pregăteşte şi ea veşmântul pentru Sfânta
Înviere, prin ghioceii îmbobociţi ce ies de sub zăpada iernii, prin
covorul verde al ierbii ce acoperă pământul şi mai ales prin frumoasele
flori, care, cu petalele lor albe asemenea zăpezii, vor să ne aducă
aminte de hainele albe ale Mântuitorului, cu care a ieşit din mormânt,
aşa cum e reprezentat în icoanele noastre. Sărbătoarea mai vrea însă să
ne aducă aminte şi de hainele curate ale sufletului nostru spălate prin
lacrimile sincere ale părerii de rău în Taina Spovedaniei şi
înfrumuseţate în lumina Sfintei Cuminecături.
Iubiţi fraţi şi surori în Hristos Domnul,
Cu acest prilej doresc să ne oprim
asupra tălmăcirii cuvintelor „cu moartea pe moarte călcând“, din
troparul Învierii. Cuvântul moarte, de cele mai multe ori, răsună trist
în urechile noastre, aducând în cele dinlăuntru ale noastre sumbre
simţăminte. Sigur nici unul dintre noi nu am dori ca să murim, spre
deosebire de Sfântul Apostol Pavel pentru care „moartea era un câştig“.
Ce simţăminte va fi având el, de a ajuns la asemenea convingere, care,
pentru noi cei de rând, este greu de înţeles!
Dacă am medita mai creştineşte şi mai
adânc, despărţirea sufletului de trup nu este o moarte, o distrugere
totală şi iremediabilă, ci doar o stare de provizorat, de trecere, de
mari nădejdi viitoare şi nici într-un caz de cugetări negative,
descurajatoare sau de deznădejde. Nu trebuie să uităm că şi trupul
nostru este veşnic şi că şi el va învia. S-ar putea ca văzând trupul
putrezind şi amestecat cu ţărâna pământului să ne îndoim de învierea
lui. Să nu fie! Textele sfinte ne spun că şi „marea îşi va da morţii săi
afară“. Avem un pasaj foarte edificator în Proorocul Iezechil, cap. 37,
în privinţa învierii trupurilor, pe lângă acele trupuri înviate de
Mântuitorul. Proorocul Iezechil prezintă un câmp de oase goale, rămase
risipite pe câmpie în urma unei bătălii. Dumnezeu îl întreabă pe
prooroc: „Ce crezi, învia-vor oasele acestea?“ Iar proorocul răspunde cu
o oarecare îndoială: „Tu ştii aceasta“. Dumnezeu, ca să-i risipească
orice îndoială, îl face martor acestui eveniment zicând: „Voi face să
intre în voi duh şi veţi învia“. Şi mi-a zis: „Prooroceşte asupra
oaselor acestora şi le spune, oase uscate ascultaţi cuvântul Domnului.
Proorocit-am cum mi s-a mai poruncit. Şi când am proorocit s-a făcut un
vuiet şi o mişcare şi oasele au început să se apropie fiecare os la
încheietura sa şi am privit şi iată erau pe ele vine crescute şi carnea
şi pielea le acoperea pe deasupra, iar duh nu era în ele. Atunci mi-a
zis Domnul: Fiul omului, prooroceşte şi spune duhului: Aşa grăieşte
Domnul Dumnezeu: Duhule vino din cele patru vânturi şi suflă peste
morţii aceştia şi vor învia. Deci am proorocit cum mi se poruncise şi au
intrat în ei duhul şi au înviat şi mulţime multă foarte de oameni s-au
ridicat pe picioarele lor“. Mai putem oare să ne îndoim de puterea lui
Dumnezeu şi de învierea trupurilor noastre? Şi pe lângă toate acestea
avem şi trupuri neputrezite, atâtea sfinte moaşte ale sfinţilor
Bisericii chiar până în zilele noastre, cum sunt acele ale Sfântului
Iacob românul, care pot fi văzute de oricine are ocazia fericită să
viziteze locurile sfinte de la Ierusalim.
În această situaţie ne întrebăm: Mai
putem spune acestei despărţiri a sufletului de trup, „moarte“? Mai putem
să ne îndoim de această înviere a trupurilor noastre? Deci moarte în
înţelesul distrugerii totale nu există, pentru că şi trupurile şi
sufletele noastre sunt veşnice. Trebuie să eliminăm din inimile noastre
deznădejdea, tristeţea care uneori ne cuprind la auzirea cuvântului
moarte. Aşa socotim că a înţeles şi Sfântul Apostol Pavel moartea „ca un
câştig“, ca o mare trecere, aşa să rămână şi în mintea şi inimile
noastre.
Sfântul Evanghelist Ioan, arătând rostul
venirii în lume a Mântuitorului zice că „Eu am venit ca viaţă să aibă
şi din belşug să aibă“. Acesta ar fi adevăratul sens al vieţii, iar
moartea sufletească – sensul autentic al morţii.
La aceasta s-a referit şi Sfântul Ioan
Gură de Aur în Cuvântul său de la Paşti, atunci când zice: „Unde-ţi este
moarte boldul tău? Unde-ţi este iadule biruinţa ta?“.
Dreptmăritori creştini şi creştine,
Se cade aşadar să înţelegem că nu
trebuie să ne mai temem de moartea fizică, ci să o considerăm ca o mare
trecere în veşnicie, dar să ne temem de moartea sufletească şi mai ales
de „veşnicia ei“. Această temere să trezească în noi râvna sfântă ca
prin înfrânare şi har dumnezeiesc să ne eliberăm de întunecimile ei.
Să avem mare nădejde în bunătatea şi
purtarea de grijă a lui Dumnezeu, în ajutorul Său, că de aceea a venit
Mântuitorul la noi, ca să ne pregătească prin Învierea Sa marea noastră
trecere. Nici unul să nu ne mai temem de moartea fizică, pentru că ne-a
izbăvit pe noi Învierea Mântuitorului Hristos. Toţi să îndrăznim, nici
unul să nu descurajăm, ca să intrăm la ospăţul Domnului nostru, luând
aminte că „nici unul mustrat de cugetul său mai înainte de a se spovedi
să nu cuteze cu nebăgare de seamă să se atingă de acest foc mistuitor“,
după cum spune Sfântul Ioan Gură de Aur în Cuvântul său din Joia Mare.
Cu acest îndemn de încurajare şi de
nădejde în Hristos Cel înviat, precum şi cu nădejdea în darurile
Bisericii lăsate nouă prin Sfintele Taine, Vă doresc din inimă învierea
Dumneavoastră a tuturor din moartea sufletească, învierea neamului
nostru şi învierea sufletească a întregii omeniri, ca să se risipească
dintre noi, precum se risipeşte fumul, orice vrajbă, orice ură, orice
dezbinare, orice răzbunare, spre binele nostru vremelnic şi veşnic şi
spre lauda Tatălui şi a Fiului şi a Duhului Sfânt, Amin.
Al vostru stăruitor rugător către Hristos Cel înviat,
†Nicolae
Arhiepiscop al Timişoarei
şi Mitropolit al Banatului
Dată în reşedinţa mitropolitană din Timişoara, la praznicul Învierii Domnului, anul mântuirii 2012
iti multumim arhiziaristule pentru Pastorala !
ReplyDeletedoar un mic amanunt lipseste:LUMINA !
rugamu-te de sf inviere a Domnului Hristos,sa dai la o parte intunecimea si sa ne aduci si aici in acest asezamant Lumina SFANTA,DE LA IERUSALIM !
va doresc,
Sf. Pasti cu Pace in inimi si lumina SFANTA in suflet tuturor... !
Vrem stiri despre zvonul cu plecarea lui PS in alta eparhie.
ReplyDeletehttp://oradetimis.oradestiri.ro/premiera-timi%C8%99orenii-vor-lua-lumina-sfanta-de-la-ierusalim-la-slujba-de-inviere-de-la-catedrala/actualitate/2012/04/13/
ReplyDeletepoze de la sf mormant.
INVIAZA Hristos DUMNEZEU !
LUMINA LUI HRISTOS LUMINEAZA TUTUROR !
ReplyDeleteHRISTOS A INVIAT !
Popor, atentie, Spanu' isi da cu parerea:
ReplyDeletehttp://www.adevarul.ro/locale/timisoara/destrabalat-cluburi-noaptea-Inviere-cultura_0_682731831.html#
In locul lui, cand stiu ce-am facut si inca fac, m-as gandi de sapte ori daca sa m-aplec macar sa iau piatra de jos, daramite s-o si arunc!
DeleteSa-mi fie cu iertare, dar o astfel de atitudine mi se pare aroganta trufasa si o sfidare la tot ce Hristos a propovaduit, plus o aruncare negandita a cuvintelor!
Nu asa se castiga oameni pt Hristos!
Episoade hilare din Teologia popesciana:
ReplyDelete“Cei care s-au destrăbălat în cluburi, în noaptea de Înviere, sunt lipsiți de educație” zice Ionel Popescu, iar eu vin si completez: pai ce are, ma educatia cu pacatul?!!!! Vorbesti numai prostii!
"marsul Invierii " !
ReplyDeletepro si contra...
asteptam un comentariu pertinent dpdv ortodox
"Vrem stiri despre zvonul cu plecarea lui PS in alta eparhie."
ReplyDeleteFrate intru Hristos! Eu nu prea vad cum sa plece vicarul unui ierarh in varsta si suferind. dar ce ai aflat tu, iar noi nu stim? Cu luni in urma (un an deja?) circula varianta plecarii sale la o nou-infiintata eparhie (episcopie) la Londra. N-am crezut-o nici atunci, n-o cred nici azi. Patriarhul s-a opus - nu discutam daca a fost doar pretext - instalarii de noi vicari, pe motiv de criza, ce sa mai vorbim de cheltuieli cu o noua episcopie?
"Vrem stiri despre zvonul cu plecarea lui PS in alta eparhie."
ReplyDeleteHristos a Inviat! Frate intru Hristos, eu nu prea vad cum poate sa plece un vicar al unui ierarh in varsta si suferind.
A circulat acum cateva luni (sa fie un an deja?)un zvon conform caruia vicarul ar pleca la o recent-infiintata episcopie la Londra. N-am crezut atunci, nu-l cred nici acum, reperul meu fiind atitudinea patriarhului, care s-a opus - nu discut daca a fost pretext sau nu; nu stiu - instalarii de noi vicari prin tarisoara. Ce sa mai vorbim de cheltuieli cu infiintarea unei eparhii in strainezia.
Sar ce stii tu, iar noi nu stim? ce varianta circula?
Nu vorbiti prostii... In Marea Britanie nu sa infiintat inca nicio eparhie. A fost ales PS Ignatie Muresanul arhiereu vicar al Episcopiei Spaniei si Portugaliei din cauza ca Inaltul Iosif are deja vicar pe PS Marc Nemteanul si nu poate sa aiba doi conform noului statut, ca sa organizeze parohiile din Marea Britanie. Daca va uitati pe itinerarul lui pastoral veti vedea ca slujeste des acolo. Deci el va fi la momentul potrivit. Asadar terminati cu teoria asta
DeleteCine te-a plătit mă sa mananci ....... Sunt cântăreț la o parohie din Anglia. 99 % din preoți nu-l vor cu desavarsire pe Ignatie. Asa ca lăsa poantele cu ,la momentul potrivit, ! Preoții sunt total împotriva infiintarii unei EPARHII ! Nu au nevoie de stăpâni, domni, patroni ! Ignatie nu va fi niciodată in Anglia episcop ! Este total detestat de toată lumea din Anglia ! Luați-l voi daca va trebuie ! Asa ca lăsați bancurile proaste !
DeleteVa dau o veste buna !
ReplyDeleteDuminica cu ocazia hramului Catedralei noi din Caransebes vor fi aduse spre inchinare de la Timisoara, moastele Sfantului Iosif cel Nou de la Partos, iar de la Sibiu, moastele Sfantului Andrei Saguna. Asa ca se asteaapta un sobor important de arhierei din care vor face parte probabil si IPS Laurentiu al Sibiului si PS Paisie al Timisoarei. Se pare ca s-a trecut peste disensiunile dintre ierarhi.
atunci, ce ziceti. O pun de un mini-synod?
ReplyDelete